Lienka Bambulienka na ceste za poznaním
ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM
pre predprimárne vzdelávanie
Názov ŠkVP: | Lienka Bambulienka na ceste za poznaním |
Stupeň vzdelania: | Predprimárne vzdelanie |
Dĺžka štúdia: | 1-4 roky |
Formy výchovy a vzdelávania: | Denná/celodenná |
Vyučovací jazyk: | Slovenský jazyk |
Prerokovaný v pedagogickej rade: | 02.09.2022 |
Prerokovaný v rade školy: | 02.09.2022 |
Schválený zriaďovateľom: | 02.09.2022 |
Vydaný dňa: | 05.09.2022 |
OBSAH
- NÁZOV ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU ……………………………………………………………… 3
- VLASTNÉ CIELE A POSLANIE VÝCHOVY, VZDELÁVANIA A ZAMERANIA MATERSKEJ ŠKOLY …………. 3
- Všeobecné ciele výchovno-vzdelávacej činnosti ………………………………………………………………………… 3
- Ciele v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy …………………………………………………………………. 3
- Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania …………………………………………………… 3
- Hlavný cieľ predškolskej výchovy …………………………………………………………………………………………….. 3
- Dlhodobý cieľ výchovno-vzdelávacej činnosti ……………………………………………………………………………. 3
- Strategický cieľ ……………………………………………………………………………………………………………………… 4
- Čiastkové ciele výchovno-vzdelávacej činnosti ………………………………………………………………………….. 4
- Vlastné zameranie materskej školy ………………………………………………………………………………………….. 4
- STUPEŇ VZDELANIA …………………………………………………………………………………………………………. 5
- DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA …………………………………………………….. 5
- UČEBNÉ OSNOVY …………………………………………………………………………………………………………….. 5
- Východiská plánovania …………………………………………………………………………………………………………… 5
- Východiská plánovania na úrovni školy ……………………………………………………………………………………………. 5
- Východiská plánovania na úrovni učiteľa ………………………………………………………………………………………. 6
- Témy a podtémy …………………………………………………………………………………………………………………… 6
- Učebné stratégia a metódy …………………………………………………………………………………………………… 12
- Učebné zdroje …………………………………………………………………………………………………………………….. 13
- Východiská plánovania …………………………………………………………………………………………………………… 5
- VYUČOVACÍ JAZYK …………………………………………………………………………………………………………. 13
- HODNOTENIE DETÍ ………………………………………………………………………………………………………… 13
- NÁZOV ŠKOLSKÉHO VZDELÁVACIEHO PROGRAMU
Lienka Bambulienka na ceste za poznaním
- VLASTNÉ CIELE A POSLANIE VÝCHOVY VZDELÁVANIA A ZAMERANIE MATERSKEJ ŠKOLY
2.1 Všeobecné ciele výchovno- vzdelávacej činnosti:
- Rozvoj kognitívnych, senzomotorických funkcií osobnosti a ich uplatnenie v rôznych situáciách
- Kultivovaný prejav s uplatňovaním pozitívnych verbálnych a neverbálnych komunikačných schopností
- Zdravý vývin a psychomotorický vývin detského organizmu
- Správne, zautomatizované hygienické, stravovacie, technické a grafomotorické zručnosti a návyky
- Pozitívny, tvorivý a hodnotiaci vzťah k umeniu, športu a kultúre všeobecne
2.2 Ciele v koncepčnom zámere rozvoja materskej školy
- Strategický cieľ č.1: Rozvíjať samostatnosť pri sebaobslužných činnostiach vo vzdelávaní detí
Čiastkový cieľ:
- Vytvoriť kvalitné a moderné podmienky pre zabezpečenie samostatnosti a sebaobslužnosti vo vzdelávaní detí v interiéri a exteriéri materskej školy v období rokov 2022/23 – 2026/27.
- Strategický cieľ č.2: Zvyšovať kredit materskej školy s nadštandardnými službami vo výchovno-vzdelávacom procese
Čiastkový cieľ:
- Zamerať vzdelávanie pedagógov na každoročné REFRESH moduly v Montessori pedagogike
- Zamerať vzdelávanie na podporu integrácie detí
- Využiť spoluprácu so špeciálno-pedagogickými centrami, logopédmi a psychológmi
- Vytvoriť kvalitný celoročný plán aktivít
- Vytvoriť kvalitný systém komunikácie a informovanosti o pokrokoch a potrebách detí medzi pedagogickým zborom a rodičmi
2.3 Vymedzenie vlastných cieľov a poslania výchovy a vzdelávania
Názov vzdelávacieho programu obsahuje hlavnú myšlienku, ktorú sme si zvolili pre výchovno- vzdelávaciu činnosť pre ďalšie roky. Prostredníctvom tejto myšlienky chceme objavovať a poznávať ríšu ľudí, zvierat, prírody, vesmíru…vo svete plnom farieb, tónov, vôní, pokoja. Objavovanie a poznávanie chceme podporiť prostredníctvom uchovávania ľudových tradícií, ale aj s oboznamovaním sa v oblasti informačno- komunikačných technológií ( IKT).
2.4 Hlavný cieľ predškolskej výchovy:
- Všestranný celostný rozvoj osobnosti dieťaťa s prihliadnutím na individuálne osobitosti dieťaťa
2.5 Dlhodobý cieľ výchovno- vzdelávacej činnosti:
- Dieťa schopné prejavu svojej identity (jedinečnosti), autonómie (nezávislosti) a kompetencií (schopností).
2.6 Strategický cieľ
- Rozvíjať osobnosť dieťaťa v duchu humanizmu, aby sa stalo múdre, dobré, tvorivé, aktívne, šťastné a zodpovedné.
Výchova a vzdelávanie v našej materskej škole má charakter osobnostne orientovanej výchovy a vzdelávania, rešpektujúca jedinečnosť dieťaťa a podporujúca jeho sebarozvoj, sebapoznanie. Pomáha rozvíjať všetky stránky dieťaťa (psychomotorickú, emocionálnu aj kognitívnu) prostredníctvom zážitkového učenia. Dieťa je významným subjektom v edukácii, pretože humanistická edukácia vychádza z myšlienky, že každé dieťa je jedinečné. Samé sa rozhoduje, ako sa bude učiť, s čím sa bude učiť, volí si tempo, akým sa bude učiť. Učiteľka volí také metódy, v ktorých dochádza aktívnym učením dieťaťa nielen k jeho sebarozvoju, ale aj k spoznávaniu ostatných. Hra sa pre dieťa stáva prostriedkom individuálneho rozvoja, jeho vzťahov k sebe samému, k ostatným a k svetu. Učí sa kooperovať s kamarátmi, pomáhať im, rozvíja si komunikačné zručnosti, rieši rôzne problémové situácie, atď.
Z hľadiska vzťahu k rodine materská škola rešpektuje dominantnú rolu rodiny v rozvoji dieťaťa a usiluje sa o partnerstvo a spoluprácu. Všetci členovia materskej školy sa snažia vytvoriť rodinné prostredie.
Aktívnym učením dieťaťa sú vytvárané pre rozvoj samostatného učenia sa a poznanie okolitého sveta a iných ľudí. Pripravuje deti v oblasti kognitívnych (myseľ, reč) a nonkognitívnych (vnímanie) procesov pre plynulý a bezproblémový prechod do základnej školy.
2.7 Čiastkové ciele výchovno- vzdelávacej činnosti:
- Rozvoj kritického myslenia
- Hľadať informácie a uplatňovať ich pri hľadaní riešenia problému
- Výchovou k prosociálnosti
- Vytvárať zdravé medziľudské vzťahy rozvojom empatie, či rešpektovaním multikultúrnych odlišností
- Rešpektovať pravidlá v skupine a tým preberať na seba spoluzodpovednosť za seba aj druhých
- Rozvíjať základné spoločenské návyky
- Podporovať prekonávanie prekážok
- Prejaviť schopnosť hodnotenia seba a sebaregulácie správania s ohľadom na seba aj na druhých
- Rozvíjať reč a komunikatívne schopnosti detí
- Podporiť prirodzenú detskú zvedavosť, bádavosť, skúmavosť a tvorivosť
- Identifikovať deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami
- Pripravovať dieťa na vstup do základnej školy- podporovať rozvoj sebavedomia, prirodzenej zvedavosti, schopnosť konať s určitým cieľom, sebaovládanie, schopnosť spolupracovať s ostatnými, schopnosť komunikovať, schopnosť myslieť prosociálne
2.8 Vlastné zameranie materskej školy
Súkromná materská škola Lienka je zameraná na výchovu a vzdelávanie detí od dvoch do šesť rokov a detí pokračujúcich v povinnej predškolskej prípravy rešpektujúc individuálne osobitosti a schopnosti dieťaťa. V edukácii sa využívajú prvky Montessori pedagogiky a anglický jazyk v hrách a bežných činnostiach dieťaťa pútavou a hravou formou. Veľký dôraz v edukácii je kladení na spoznávanie, rešpektovanie a uplatňovanie ľudových tradícií Turca. Nezastupiteľnú úlohu má aj krúžková činnosť v rozmanitých krúžkoch podľa výberu detí, realizovaných v našej MŠ. Zameranie našej MŠ ja na princípe tvorivo- humanistickej výchovy využívaním metód zážitkového učenia umožňujúce učiteľke výber metódy rešpektujúcej osobitosti dieťaťa a zároveň umožňujúci dieťaťu celostný rozvoj jeho osobnosti-rozvoj v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvoj schopnosti a zručnosti, umožňujúce pripravovať sa na život v spoločnosti.
V predškolskom veku má výchova a vzdelávanie činnostný a procesulány charakter. Všeobecné i špecifické ciele, ktoré sme si stanovili smerujú k rozvoju dieťaťa a jeho kľúčových kompetencií – psychomotorických, osobnostných, informačných, kognitívnych, sociálnych, komunikačných a učebných.
Cielené dopoludňajšie, ako aj popoludňajšie výchovno-vzdelávacie aktivity sú plánované a štruktúrované za účelom dosiahnutia stanovených cieľov, pričom sú v nich využívané metódy zážitkového učenia. Umožňujú prelínanie rôznych oblastí vzdelávanie v jeden deň na jednu tému. Umožňuje dieťaťu hlbšie preniknúť a spoznať zákonitosti bytia. Na konkretizáciu obsahu vzdelávania si vytvárame plány jednotlivých tried podľa aktuálnej úrovne rozvoja detí, pričom vychádzame zo Školského vzdelávacieho programu Lienka Bambulienka na ceste za poznaním. V edukácii sa uplatňuje individuálny prístup k dieťaťu umožňujúci rozvoj detí s talentom, či nadaním ako aj detí so ŠVVP.
Poskytujeme priestor aj deťom so ŠVVP (poruchy autistického spektra, ADHD, NKS a iné), ktoré sa stretávajú s intaktnými deťmi na dennej báze a pomáhajú tak ich socializácií a integrácií v bežnej spoločnosti. Zároveň ide aj o obohatenie intaktných rovesníkov, ktorí sa učia láskavosti, trpezlivosti, ohľaduplnosti a akceptácií inakosti.
- STUPEŇ VZDELANIA
Predprimárne vzdelanie získa dieťa absolvovaním posledného roka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole. Dokladom o získanom stupni vzdelania je osvedčenie o získaní predprimárneho vzdelania. Tento doklad vydá riaditeľka materskej školy len dieťaťu, ktoré absolvovalo posledný rok vzdelávacieho programu odboru vzdelávania v materskej škole.
- DĹŽKA DOCHÁDZKY A FORMY VÝCHOVY A VZDELÁVANIA
Súkromná materská škola Lienka z hľadiska organizácie výchovy a vzdelávania poskytuje vo všetkých triedach celodennú výchovu a vzdelávanie. V prípade záujmu rodičov súkromná materská škola Lienka poskytuje aj poldennú výchovu a vzdelávanie.
Dĺžka dochádzky dieťaťa je v rozpätí od 1 roku až do 4 rokov.
- UČEBNÉ OSNOVY
Učebnými osnovami SMŠ Lienka sú vzdelávacie štandardy štátneho vzdelávacieho programu: Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách.
5.1 Východiská plánovania
5.1.1 Východiská plánovania na úrovni školy
Plánovanie vychádza:
– zo zamerania školy
a/ poskytnúť dieťaťu kvalitný vzdelávací proces smerujúci k jeho cieľavedomému a harmonickému rozvoju osobnosti
b/ podpory uchovávania ľudových zvykov a tradícií / rozvrhnutie vzdelávacích oblastí v závislosti od ročných období, tradícií a sviatkov/
– z ľudských zdrojov
a/ kvalifikačných predpokladov pedagógov SMŠ
b/ ich vzájomnej spolupráce
c/ plánovaného ďalšieho vzdelávania
– z materiálno technického vybavenia
a/ podnetné prostredie zabezpečené prostredníctvom kvalitných pomôcok podporujúcich edukačný proces
– z možnosti využívania spolupráce s inými inštitúciami poskytujúcimi zážitkové učenie
– z jednotlivých tém
5.1.2 Východiská plánovania na úrovni učiteľa
Plánovanie vychádza najmä:
– z kvalifikačných predpokladov učiteľa
– informovanosti v rámci školskej pedagogiky
– poznania žiakov danej vekovej skupiny
– schopnosti inovovať, byť tvorivý
– schopnosti plánovať
5.3 Učebné stratégie a metódy
Učebné stratégie a metódy výchovno vzdelávacej činnosti majú odporúčací charakter, vyjadrujú typický postup dosahovania výkonových štandardov v rámci obsahového celku. Učiteľky volia aj dopĺňajú vychádzajúc z reálnych potrieb a možností detí tak, aby zabezpečili podmienky pre ich aktívne a zmysluplné učenie sa.
- Grafomotorické hry a cvičenia,
- pohybové, zdravotné a relaxačné cvičenia,
- výtvarné činnosti: výtvarné vyjadrovanie predstáv, hry s farbou, modelovanie,
- hudobné hry,
- vychádzky a pozorovanie okolia,
- námetové hry,
- prstové hry,
- matematické hry,
- konštruktívne hry,
- plánovanie činnosti deťmi,
- prezeranie kníh a encyklopédií, počúvanie rozprávok a príbehov s porozumením,
- hry zamerané na citlivosť sluchu a sluchovú diferenciáciu,
- maľované čítanie,
- ranný kruh,
- rozprávanie učiteľky,
- rozhovor,
- priame pozorovanie,
- demonštrovanie učiteľkou,
- reprodukcia príbehu,
- spoločné čítanie,
- tvorba príbehu,
- dramatizácia tematického príbehu,
- bádateľské aktivity,
- artikulačné, rečové, sluchové a rytmické hry so slovami,
- tematická diskusia,
- hry na dopravnom ihrisku, riešenie dopravných situácií pri bicyklovaní, kolobežkovaní,
- turistická vychádzka,
5.4 Učebné zdroje
Odporúčané učebné zdroje sú navrhnuté podľa reálnych podmienok a možností materskej školy. Učiteľka ich vhodne dopĺňa podľa aktuálnej dostupnosti. Uprednostňuje učebné zdroje umožňujúce a podnecujúce aktivitu detí a prirodzenú detskú zvedavosť. Napríklad: pracovné listy, aktivity voľne dostupné v triedach, výtvarný materiál…
- VYUČOVACÍ JAZYK
Predprimárne vzdelávanie v materskej škole Lienka sa uskutočňuje v slovenskom jazyku podľa Rozhodnutia ministerstva školstva o zaradení materskej školy do site škôl a školských zariadení Slovenskej republiky číslo: CD-2005-24502/37601-1:096 a Rozhodnutia súhlasu so zmenou v sieti číslo: CD-2006-9875/21888-1:096
- HODNOTENIE DETÍ
Hodnotenie je neoddeliteľnou súčasťou výchovno- vzdelávacieho procesu. Vo všeobecnosti je hodnotenie chápané ako zisťovanie hodnoty, oceňovanie, posudzovanie rôznych činností a výkonov dieťaťa, pričom hodnotiť znamená používať širokú škálu foriem (od jednoduchého nazerania cez plece až po vykonávanie oficiálne stanovených štandardizovaných testov). V materskej škole môžeme hovoriť o slovnom hodnotení. Zároveň hodnotenie chápeme ako jednu z najdôležitejších foriem spätnej väzby nielen na úrovni učiteľ-žiak, ale i žiak-rodič a učiteľ-rodič.
Hodnotenie výchovno-vzdelávacích výsledkov práce detí podľa Zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní a Metodických pokynov na hodnotenie žiakov č. 7/2009 R
Cieľom hodnotenia výchovno-vzdelávacích výsledkov detí v materskej škole je poskytnúť dieťaťu a jeho rodičom spätnú väzbu o tom:
- aké sú jeho pokroky,
- kde má rezervy,
- v čom má nedostatky.
Súčasťou hodnotenia je tiež povzbudenie do ďalšej práce, návod, ako postupovať pri odstraňovaní nedostatkov.
Hodnotenie je silným motivačným prostriedkom a má veľký výchovný význam, pokiaľ je však správne a spravodlivé. Preto je dôležité pri hodnotení veľmi dôsledne dodržiavať tieto pravidlá:
- zohľadňovať individuálne rozdiely a osobitosti dieťaťa,
- neporovnávať výkon dieťaťa s ostatnými deťmi,
- hodnotiť to, čo dieťa vie,
- nezameriavať sa na to, čo dieťa nevie,
- využívať individuálnu vzťahovú normu,
- využívať aj iné zaujímavé formy zisťovania výsledkov činnosti dieťaťa,
- venovať pozornosť sebahodnoteniu dieťaťa.
Slovné/ písomné hodnotenie by malo:
- obsahovať jasnú a stručnú informáciu, ktorej porozumie nielen ďalší učiteľ, rodič, ale aj dieťa,
- podporovať snahu dieťaťa po dokonalom zvládnutí,
- hodnotiť aj proces, ktorým dieťa daný výkon dosiahlo,
- hodnotiť výsledok práce a nie osobu,
- brať do úvahy aj sebahodnotenie dieťaťa, to, ako sa vidí samé.
A to cez:
- bežnú poznámku v priebehu práce detí,
- symbolické hodnotenie,
- písomný komentár po dokončení práce dieťaťa, jeho činnosti,
- písomnú informáciu pre rodičov,
- diagnostické hodnotenie, ktoré slúži učiteľom,
- prezentáciu výsledkov práce detí,
- sebahodnotenie detí/ rôzne metódy,
- sebareflexiu na záver dopoludňajšej činnosti, ale aj popoludňajšej činnosti.